20 juli 2021

Archief Armando naar Literatuurmuseum en RKD

De Armando Stichting schenkt een belangrijk deel van het archief van Armando aan het Literatuurmuseum en het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis.

De nalatenschap van Armando: grootse poëzie in kleine notitieblokjes

Lees artikel

De bijna 10 meter aan archiefmateriaal bevat onder andere plakboeken, aantekeningen, schetsen, foto’s en correspondentie. Een verzameling affiches uit het archief wordt opgenomen door het ReclameArsenaal.

Armando’s nalatenschap

De in 2018 op 88-jarige leeftijd overleden Armando (1929-2018) was een veelzijdig dichter, schrijver en kunstenaar. De Armando Stichting beheert, als erfgenaam van het gehele kunstzinnige oeuvre van multitalent Armando, diens schilderijen en beelden, het literaire oeuvre, en zijn werk op het gebied van televisie en muziek. Dit zeer gevarieerde oeuvre is te beschouwen als 'Gesamtkunstwerk', waarvoor Armando’s ervaringen uit de Tweede Wereldoorlog in de omgeving van Kamp Amersfoort de basis vormden.

De nalatenschap van Armando bestaat uit een omvangrijke bibliotheek, fotodocumentatie en zijn persoonlijke archief met plakboeken, agenda’s, manuscripten, aantekenboekjes, foto’s, speeches, pamfletten en schetsen. Ook bevat het archief een aantal kunstwerken die speciaal voor Armando zijn gemaakt door bevriende kunstenaars, zoals Klaas Gubbels.

Ter ere van de literaire nalatenschap is op literatuurmuseum.nl nu het artikel De nalatenschap van Armando: grootse poëzie in kleine notitieblokjes te lezen, waarin aan de hand van vijf notitieboekjes van Armando de veelzijdigheid van zijn werk voor het voetlicht komt.

Schenking

De Armando Stichting wil een breed publiek kennis laten nemen van het werk van de kunstenaar. Sigrid Bruijel, directeur Armando Stichting: ‘We zijn uiterst zorgvuldig te werk gegaan bij het afwikkelen van de erfenis van Armando. Voorop staat dat we de herinnering aan Armando en zijn Gesamtkunstwerk levend willen houden en op de juiste manier aan het publiek willen overbrengen. We zijn als stichting gerustgesteld nu we weten dat het RKD en het Literatuurmuseum de juiste plekken zijn voor Armando’s archief.’