17 juli 2024

Literatuurmuseum verwerft archief Anil Ramdas

Essayist, columnist voor NRC Handelsblad, tv-presentator: het leek schrijver en denker Anil Ramdas (1958-2012) voor de wind te gaan. Maar als werk wegvalt, zijn eerste roman wordt afgekraakt en zijn vrouw hem verlaat, raakt hij depressief. Op zijn 54e verjaardag maakt hij een eind aan zijn leven. Karin Amatmoekrim onderzocht Ramdas’ archief voor haar biografie In wat voor land leef ik eigenlijk? en promoveerde hierop aan de Universiteit Leiden. Deze zomer is het archief overgedragen aan het Literatuurmuseum.

Persoonlijke spullen

Notitieboekjes, agenda’s en boeken. Maar ook oude paspoorten, een asbak, een vaasje en een leesbril. Dozen vol persoonlijke spullen van Anil Ramdas bekeek Karin Amatmoekrim voor het eerst op een zomerse dag in 2018. Ze realiseerde zich dat dit Anils heel persoonlijke spullen waren. ‘De dingen die hij dagelijks aanraakte, met zich meenam, die hij gedachteloos door zijn handen liet spelen als hij over een essay of een column nadacht. Ze waren op een bepaalde, ongrijpbare manier aan hem gehecht, omdat hij eraan was gehecht’. Amatmoekrim schreef er een artikel over op de website van het Literatuurmuseum.

Kritisch schrijver

Ramdas werd geboren in Suriname en kwam op zijn negentiende naar Nederland waar hij zijn universitaire studie sociale geografie cum laude afrondde. Na zijn studie schreef hij voor onder andere de Volkskrant, De Groene Amsterdammer en NRC. Hij viel op als Zomergast bij de VPRO en ging daarna ook als radio- en tv-presentator aan de slag. Ramdas durfde kritisch te zijn, zowel op Nederland als op zijn geboorteland en migranten in zijn algemeenheid.

Selectie uit het archief van Anil Ramdas

Spectaculair archief

‘Het grootste gedeelte van dit archief bestaat uit aantekeningenboeken. En voor wie zich in Ramdas wil verdiepen, is dit materiaal spectaculair te noemen’, zegt Bertram Mourits, hoofd Collecties van het Literatuurmuseum. ‘Het geeft inzicht in de denkwereld van deze belangrijke essayist, een heel gecompliceerde figuur die succesvol was voordat het zo tragisch afliep.’

Het archief vormt een mooie aanvulling op de uitgebreide collectie in het Literatuurmuseum waarin vrijwel alle Nederlandse schrijvers en illustratoren zijn vertegenwoordigd met manuscripten, brieven, kinderboekenillustraties, geschilderde en getekende portretten, foto’s en vele andere unieke documenten en voorwerpen.