10 maart 2023

Online expo over Caraïbische letteren: Waar lucht en licht in water hangen

De Boekenweek heeft dit jaar als thema Ik ben alles, waarmee de pluriformiteit van onze identiteit wordt gevierd. Voor het Literatuurmuseum vormt dit een mooie aanleiding de spotlights te zetten op een bijzonder onderdeel van de Nederlandse literatuur: de Caraïbische letteren.

Waar lucht en licht in water hangen

Online expo

We zijn vaak geneigd de literatuur van Suriname en de Antillen als een aparte categorie te beschouwen, terwijl we een taal delen en veel van die schrijvers bij Nederlandse uitgevers zitten en Nederlandse recensies, lezers en prijzen krijgen. Het Literatuurmuseum lanceert vandaag Waar lucht en licht in water hangen – Over Caraïbische literatuur, een online tentoonstelling in het Literatuurlab op literatuurmuseum.nl die inzoomt in op deze kant van onze literatuur.

De basis voor de tentoonstelling wordt gevormd door het onderzoeksarchief van Michiel van Kempen, hoogleraar en schrijver van een standaardwerk over Surinaamse literatuur, dat het museum recent heeft verworven.

Een eerste blik

Astrid H. Roemer, Hugo Pos, Anton de Kom, Boeli van Leeuwen, Thea Doelwijt: het is een greep uit de schrijvers die aan bod komen in de nieuwe online expositie Waar lucht en licht in water hangen – Over Caraïbische literatuur. Dankzij de verwerving van het archief van Michiel van Kempen beschikt het Literatuurmuseum over een rijke bron aan informatie over Caraïbische letteren. Het is een bron die de deur opent naar verder onderzoek. De tentoonstelling biedt een verkenning van de vele mogelijkheden.

Onderverdeeld in veertien hoofdstukken komen verschillende onderwerpen aan bod, waaronder de traditie van de Anansi-verhalen, kostuums van toneelgezelschap Thalia, de taal van Shrinivāsi en de positie van Roemer. Ook maakt de bezoeker kennis met Ismene Krishnadath, winnaar van de Surinaamse staatsprijs voor Literatuur, maar in Nederland tot nu toe onbekend.

Map met foto’s en kostuumtekeningen van toneelgezelschap Thalia

Archief Van Kempen

Michiel van Kempen (1957) nam in 2006 het initiatief om speciale aandacht te besteden aan schrijvers die via koloniale banden in het westen met de Nederlandse literaire wereld verbonden waren. Van Kempen was leraar Nederlands in Nederland en in Suriname en schreef in 1987 De Surinaamse Literatuur 1970-1985, een documentatie. Hij was hiermee de eerste die het verhaal van de literatuurgeschiedenis over de Nederlandse Caraïben vertelde. Van Kempen schreef een proefschrift over de geschiedenis van Surinaamse literatuur en was biograaf van Albert Helman.

Als redacteur, onderzoeksmedewerker en bijzonder hoogleraar bouwde hij een imposant archief op met informatie over de Caraïbische literatuur; veel artikelen, ook uit minder makkelijk toegankelijke bronnen, en met briefwisselingen met tijdschriften, uitgevers en natuurlijk schrijvers.

Boekenweek in het Literatuurmuseum

Niet alleen in zijn online museum Literatuurlab besteedt het Literatuurmuseum aandacht aan de Boekenweek 2023, dit gebeurt ook in het museum zelf. Het Literatuurmuseum biedt op zaterdag 11, woensdag 15 en vrijdag 17 maart een exclusieve rondleiding aan die net als de Boekenweek in het teken staat van Ik ben alles. Kijk voor meer informatie bij onze evenementen.