Organisatie

Het Literatuurmuseum / Kinderboekenmuseum brengt grote en kleine verhalen uit de Nederlandse (jeugd)literatuur tot leven.

De Stichting Nederlands Literatuurmuseum en Literatuurarchief beheert de literaire schatkamer van Nederland. Vrijwel alle Nederlandse schrijvers en illustratoren zijn vertegenwoordigd met manuscripten, brieven, kinderboekenillustraties, geschilderde en getekende portretten, foto’s en vele andere unieke documenten en voorwerpen.

Wie is wie

Raad van Toezicht

Mei Li Vos (voorzitter)

Yra van Dijk
Martine Schaap
Martijn David
Rashid Azimullah
Marjolein van Breemen

Managementteam

Aad Meinderts, directeur
Ingrid Eilander, adjunct-directeur / hoofd Publiekszaken en Tentoonstellingen
Valérie Drost, hoofd Bedrijfsvoering
Bertram Mourits, hoofd Collecties
Anne Wegerif, directie-assistent

ANBI-status

Aan de Stichting Nederlands Literatuurmuseum en Literatuurarchief is door de Belastingdienst de zogenaamde Culturele ANBI-status (Algemeen Nut Beogende Instelling) toegekend. Giften en erfstellingen ten gunste van het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum zijn altijd geheel vrijgesteld van schenk- en erfbelasting (voorheen: successierecht). Het museum betaalt daarover derhalve geen belasting. Om die reden komen schenkingen, legaten en erfstellingen volledig ten goede aan het museum. Maar niet alleen het museum heeft profijt van uw schenking. Ook de schenker geniet een aantal fiscale voordelen. Meer informatie hierover vindt u op de website van de Belastingdienst.

Beleidsplannen

KvK Nummer: Den Haag 41150381
BTW nummer: NL002876231B01

Privacy

Het museum vindt het belangrijk zorgvuldig om te gaan met de gegevens van onze (online) bezoekers. Wil je weten hoe we omgaan met jouw privacy? Kijk dan hier.

Literatuur ontroert, vermaakt, geeft hoop. Draagt bij aan onze persoonlijke ontwikkeling. Ze prikkelt de verbeelding en creativiteit, scherpt het kritische vermogen aan, verstevigt de eigen identiteit en kweekt begrip voor de ander. Literatuur én literair erfgoed zijn verbonden met de maatschappij en spelen een grote rol bij het bepalen van onze cultuur en identiteit. Literair erfgoed is een magische spiegel waarin we zien wie we ooit waren, wie we zijn en wie we kunnen worden, als individu én als samenleving.

Colofon LiteratuurLab

Het LiteratuurLab op Literatuurmuseum.nl is opgezet in samenwerking met het Huygens Instituut en mede mogelijk gemaakt met financiële steun van het Mondriaanfonds, het VSBfonds, het Ministerie van OCW en Stichting Dioraphte.

De portretten van de curatoren zijn gemaakt door Rebecca Clarke.

De foto’s van de archiefstukken zijn gemaakt door Michiel Spijkers.

Disclaimer

We hebben getracht alle rechthebbenden van op deze site gebruikt beeld- en archiefmateriaal in te lichten. Wie desondanks aanspraak meent te kunnen maken op het recht van enige afbeelding of ander materiaal op deze website, wordt verzocht contact op te nemen. Lees er meer over in de voorwaarden.