Illustraties in kinderboeken zijn vaak de eerste kennismaking met Beeldende kunst. Het museum hangt vol met spannende, ontroerende en grappige illustraties.
In deze les kruipen leerlingen in de huid van de illustrator en ontdekken ze welk fragment uit een tekst er in beeld gevangen is. Heeft de illustrator dit letterlijk gedaan of juist gebruikgemaakt van zijn fantasie? Hoe werken schrijver en illustrator samen? Is er eerst tekst en volgt daarbij een illustratie of andersom? Uiteraard gaan de leerlingen zelf aan de slag. Ze stappen in de rol van illustrator door tekenopdrachten uit te voeren of bedenken hun eigen verhalen bij illustraties.
Doelstellingen
- De leerling maakt kennis met illustraties als kunstvorm
- De leerling ontdekt hoe woord en beeld elkaar aanvullen
- De leerling maakt een eigen verhaal bij een illustratie
Cultuurmenu
De les Wat was er eerst? is onderdeel van het Cultuurmenu, een Haags erfgoededucatieproject waarin achttien musea en erfgoedinstellingen lessen aanbieden.
Mocht u als Haagse school geïnteresseerd zijn in het Cultuurmenu, dan kunt u contact opnemenmet het Bureau Cultuurmenu. Voor scholen buiten de regio Den Haag is deze les rechtstreeks te boeken bij ons museum.