14 april en 4 mei 2023

Exclusieve inleiding Schrijven voor vrede en vrijheid

Tijdens de Haagse Vrijheidsweken verzorgt het Literatuurmuseum de inleiding 'De balans opmaken' bij Schrijven voor vrede en vrijheid, een tentoonstelling over het literaire leven in Nederland, tijdens en net na de oorlog.

Groot is het gat dat de Tweede Wereldoorlog in de literaire wereld heeft geslagen. In de eerste jaren na de oorlog wordt de balans opgemaakt, en rekenschap afgelegd. Niet voor iedereen was het eind van de oorlog een bevrijding.

De tentoonstelling Schrijven voor vrede en vrijheid die nu te zien is in het Literatuurmuseum geeft een beeld van de Nederlandse literatuur in en net na de oorlog. Te zien zijn oorlogsdagboeken van Hanny Michaelis en M. Vasalis, evenals enkele exemplaren van De Schone Zakdoek, het avant-gardistisch tijdschrift dat verscheen in een oplage van één om de Duitse censuur te omzeilen. Er is aandacht voor F. Bordewijk, die alles kwijtraakte, Marianne Phillips, die de oorlog overleefde, maar geknakt achterbleef, en voor Jan Campert, schrijver van het verzetsgedicht ‘De achttien dooden’.

Ter gelegenheid van de Haagse Vrijheidsweken verzorgt het Literatuurmuseum de exclusieve inleiding 'De balans opmaken' bij deze tentoonstelling. De inleiding wordt gegeven door Bertram Mourits, het hoofd van de afdeling Collecties van het Literatuurmuseum. Mourits is ook schrijver van het boek De achterkant van de bevrijding, en hij maakte voor het LiteratuurLab de gelijknamige online tentoonstelling

Praktische informatie:

De Haagse Vrijheidsweken

In de aanloop naar het Bevrijdingsfestival vinden de Haagse Vrijheidsweken plaats. Vanaf 14 april organiseren tientallen Haagse instellingen verschillende activiteiten over onderwerpen rond vrijheid, vrede, democratie, rechtsstaat en internationale rechtsorde. Bekijk het hele programma op hun website.