Sjoerd
Kuyper

Theo Thijssen-prijs
Sjoerd Kuyper heeft de Theo Thijssen-prijs 2012 voor kinder- en jeugdliteratuur gekregen. De feestelijke uitreiking vond plaats in het najaar van 2012 in het Literatuurmuseum.

De Theo Thijssen-prijs (voortzetting van de Staatsprijs voor kinder- en jeugdliteratuur) voor het gehele oeuvre van Sjoerd Kuyper is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit: Joukje Akveld, Karel Berkhout (voorzitter), Peter van Gestel, Rita Ghesquière en Jaap Robben.

Sjoerd Kuyper (Amsterdam, 1952) schrijft voor volwassenen, maar dankt zijn bekendheid vooral aan zijn werk voor kinderen. Kuyper heeft meer dan veertig titels op zijn naam staan. Robin en Suze (1993), Het eiland Klaasje (1994), Robin is verliefd (2006) en Sjaantje doet alsof (2007) werden bekroond met een Zilveren Griffel en Robin en God (1996) kreeg goud. Kuyper schrijft verder liedteksten voor het theater en tv-series als Max Laadvermogen en De freules. Voor de verfilming van Het zakmes (1981) schreef Kuyper het scenario, evenals voor de gelijknamige tv-serie. Serie en film kregen vele prijzen, waaronder een Gouden Kalf en de Cinekid Award.

Recente laureaten die de Theo Thijssen-prijs ontvingen, zijn: Ted van Lieshout (2009), Peter van Gestel (2006), Imme Dros (2003), Joke van Leeuwen (2000), Toon Tellegen (1997), Els Pelgrom (1994) en Wim Hofman (1991). Aan de Theo Thijssen-prijs is een geldbedrag verbonden van 60.000 euro.

Sjoerd Kuyper neemt de Theo Thijssen-prijs in ontvangst. Credits foto: Mylène Siegers.

Citaten uit het juryrapport

Boeken, filmscenario’s, musicals, gedichten, brieven, liedjes, voor kinderen en volwassenen, voor boekenplank, toneel, televisie en filmdoek – voor Kuyper zijn het alleen maar verschillende manieren om zich uit te drukken. Hij is een schrijver die in vrijwel alle genres de juiste woorden vindt.

In zijn boeken verzoent Kuyper leesbaarheid met diepgang. Belangrijke levensvragen worden direct en met grote openheid behandeld. Kuyper zoekt het niet in ingewikkelde beelden of volwassen overpeinzingen. Bij hem staat het kind centraal met z’n oprechte drijfveren en al z’n onbevangenheid.

Hij kan moeilijke dingen, grootse dingen zelfs, vertellen in een eenvoudige taal, die zich nestelt in je hoofd en blijft rondzingen als een liedje. Een erg mooi liedje.

Uitreiking

De feestelijke uitreiking vond plaats in het najaar van 2012 in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkundig museum).

Credits portretfoto: Ineke Oostveen

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum