In weinig beroepsgroepen zal het ego kwetsbaarder zijn dan dat van makers, zoals scheppend kunstenaars tegenwoordig vaak genoemd worden.
Dit komt wellicht doordat makers hun ziel en zaligheid in hun werk leggen. En zelfs als voor de vaak wat objectievere buitenstaander deze schilfers ziel en zaligheid niet altijd even belangwekkend lijken, voor de maker blijft het moeizaam verworven essentie. Dagen-, weken-, zo niet maandenlang heeft de maker naar goud gezocht. Al die tijd neemt de schrijver mee in het denken over het werk.
De fundamentele asymmetrie tussen de waarde voor de schrijver en de waarde van het werk voor iemand anders – redacteur, uitgever, recensent, en zeker ook de lezer – is een bron van ongeluk en spanning.
Voor de dichter is de redacteur van het literaire tijdschrift een figuur van verschrikking of verlossing
De dichter kan maanden besteden aan een handvol regels, die in minder dan een halve minuut worden gelezen en gewogen. Te licht. Of juist geweldig. Elke vorm van aandacht is een bron van verrukking of vervloeking. Hoe fijn is dan de redacteur die het werk erkent als hoogstpersoonlijk en als waardevol voor anderen!
Voor de dichter is de redacteur van het literaire tijdschrift een figuur van verschrikking of verlossing. Zij zijn de poortwachters, zonder hen vindt de poëzie van de dichter geen lezers – en elke keer opnieuw, dat wil zeggen: bij elke handvol nieuwe gedichten treedt de dichter met hen in contact, omdat hij nu eenmaal graag in Podium staat, of in Merlyn, of in De Revisor en Gedicht, of Tirade en Raam, kortom wil meedoen. (Deze dynamiek heeft ook een andere kant: de redacteur zit verlegen om goede kopij.)
Vriendschappelijke betrekkingen tussen de twee kunnen een wat aandachtiger blik garanderen.
Maar ook hier bestaat een asymmetrie: de redacteur kent meer dichters dan een dichter redacteuren, en opportunisme, artistieke waardering en vriendschap gaan niet altijd samen. Teleurstelling aan een beider kanten kan leiden tot het stoppen van de productie. Het kan dus verstandig zijn met meerdere redacties goede banden te onderhouden.