28 oktober 2021

Haagse Literatuurprijzen toegekend aan Mischa Andriessen, Marieke Lucas Rijneveld en Erna Sassen

De winnaars van de drie belangrijke Haagse Literatuurprijzen zijn bekend: Mischa Andriessen, Marieke Lucas Rijneveld en Erna Sassen.

In het radioprogramma Kunststof zijn de winnaars bekendgemaakt van drie belangrijke Haagse Literatuurprijzen. De Jan Campert-prijs 2021 gaat naar Mischa Andriessen (1970) voor Het drogsyndicaat. Marieke Lucas Rijneveld (1991) valt voor de roman Mijn lieve gunsteling de F. Bordewijk-prijs 2021 toe. Erna Sassen (1961) is voor Zonder titel de tweejaarlijkse Nienke van Hichtum-prijs toegekend. De Haagse Literatuurprijzen worden op 23 januari 2022 uitgereikt door de wethouder van Cultuur, Robert van Asten tijdens het internationale literatuurfestival Winternachten. Het Literatuurmuseum organiseert de toekenning en de uitreiking van de Haagse Literatuurprijzen.

Mischa Andriessen (1970) ontvangt de Jan Campert-prijs 2021 voor Het drogsyndicaat. Andriessen schrijft in een geheel eigen taalidioom en weet een wereld op te roepen die tegelijk de geschiedenis en het nu belicht. Hij creëert een wreed, donker, talig tableau dat hij met spaarzame lichtstrepen voorziet van emotionaliteit.

Marieke Lucas Rijneveld (1991) valt voor de roman Mijn lieve gunsteling de F. Bordewijk-prijs 2021 toe. Meteen vanaf het begin van Mijn lieve gunsteling wordt de lezer meegevoerd op het ademloze ritme van wat niet minder dan een verslag is van een verzengende obsessie, de obsessie van een veearts, zelf beschadigd, voor een beschadigd 14-jarig jongensmeisje. Alles is overrompelend in deze roman, maar toch vooral de plastische taal die de obsessie van de veearts lichamelijk voelbaar maakt en die de lezer die doorleest, nee, die gedwongen wordt door te lezen, het gevoel geeft tot medeplichtige te worden gemaakt als grenzen onvermijdelijk worden overschreden. Daartoe zijn alleen grote schrijvers als Rijneveld in staat.

Erna Sassen (1961) is voor Zonder titel de Nienke van Hichtum-prijs 2021 toegekend. Sassen heeft zich ontwikkeld tot een schrijver die de stem van een puber als geen ander weet te vangen. In rauwe en confronterende, maar tegelijkertijd ontroerende taal kruipt ze dit keer in de huid van vmbo-ers, een groep die ondervertegenwoordigd is in de meer literaire boeken voor de leeftijdsgroep van vijftien tot achttien jaar. Met veel humor zet ze hun blik op de wereld uiteen. Tranen van het lachen en tranen van ontroering volgen elkaar op in dit onstuimige en verbluffend goed geschreven boek voor jongeren.

Eerder is al bekendgemaakt dat het gehele oeuvre van Peter Verhelst (1962) onderscheiden is met de Constantijn Huygens-prijs 2021. Aan de eerstgenoemde prijzen is een bedrag van € 6.000 verbonden, aan de Huygens-prijs € 12.000. De jury bestond uit: Erica van Boven, Jeroen Dera, Rashif El Kaoui, Nisrine Mbarki, Aad Meinderts (voorzitter), Sanne Parlevliet, Jan de Roder, Jeannette Smit en Sarah Vankersschaever.

Over de Jan Campert-Stichting
De Jan Campert-Stichting is op 18 augustus 1947 opgericht en is vernoemd naar de dichter Jan Campert, die lang in Den Haag woonde en het beroemdste verzetsgedicht schreef, ‘De achttien dooden’. Aanvankelijk werd de stichting in het leven geroepen ‘ter blijvende herdenking van de strijd der Nederlands letterkundigen in de jaren 1940-1945 tegen de Duitse bezetting’. Later is het doel algemener geformuleerd: de Jan Campert-Stichting bevordert de Nederlandse letterkunde. Wat is gebleven van het oorspronkelijke verzetselan is een zekere voorliefde voor eigenzinnige dichters en schrijvers die een bepaalde creatieve vrijheid nastreven en die niet noodzakelijk prijken op bestsellerslijsten. Door de jaarlijkse toekenning van de Haagse Literatuurprijzen draagt de stichting bij aan publieke erkenning en een grotere bekendheid van belangrijk geacht literair werk. De stichting wordt gefinancierd door de Gemeente Den Haag.
Het secretariaat van de Jan Campert-Stichting en de organisatie van de prijsuitreiking zijn ondergebracht bij het Literatuurmuseum.