Anneke
Brassinga

P.C. Hooft-prijs
Anneke Brassinga heeft de P.C. Hooft-prijs 2015 gekregen. De oeuvreprijs was dit jaar bestemd voor poëzie. De feestelijke uitreiking vond plaats op 21 mei 2015 in het Literatuurmuseum.

‘Wie gedichten van Anneke Brassinga leest, stapt binnen in een geestverruimend heelal van taal,’ aldus de jury. ‘In elk gedicht openen zich onvermoede vergezichten van zeggingskracht. De taal wordt omgekeerd, uitgekleed en weer opnieuw uitgedost totdat alle registers die er ooit in voorgekomen zijn weer meedoen. Deze dichter is werkelijk overal geweest, in talloze literaturen, tradities en milieus, van academie tot markt, straat en kroeg. Met kennelijk genot (her)gebruikt Brassinga bijna vergeten of in onbruik geraakte woorden, die in haar gedichten opnieuw worden geproefd en gesmaakt. De liefde voor de onuitputtelijke mogelijkheden van taal in poëzie is de constante van haar werk.’

Het werk van Anneke Brassinga (Schaarsbergen, 1948) gaat vaak over dood en liefde. In 1987 verscheen haar eerste bundel, Aurora. Haar prozadebuut, Hartsvanger, zou pas in 1993 verschijnen. Aanvankelijk vertaalde Brassinga onder meer romans van Nabokov en poëzie van Sylvia Plath. Ze schreef eens dat ze nooit zou zijn gaan schrijven als ze geen vertaler was.

Brassinga’s  omvangrijke oeuvre is veel bekroond, onder meer met de Constantijn Huygens-prijs in 2008.

Anneke Brassinga met het beeldje van de P.C. Hooft-prijs in het Literatuurmuseum te Den Haag. Foto: Mylène Siegers.

Jury

De P.C. Hooft-prijs 2015 voor het gehele oeuvre van Anneke Brassinga is op 15 december 2014 toegekend door het bestuur van de Stichting P.C. Hooft-prijs voor Letterkunde op voordracht van een jury bestaande uit Wim Brands, Anja de Feijter, Rozalie Hirs, Erik Lindner en Maaike Meijer (voorzitter). Aan de prijs is een bedrag verbonden van 60.000 euro.

Recente eerdere laureaten in het genre poëzie waren Tonnus Oosterhoff (2012), Hans Verhagen (2009) en H.C. ten Berge (2006).

Uitreiking

De prijs is uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkundig museum), op donderdag 21 mei 2015, de sterfdag van de naamgever van de prijs, de dichter P.C. Hooft (1581-1647). Piet Gerbrandy sprak de feestrede uit.

Meer lezen over Anneke Brassinga

• Anneke hoort bij de elementen, zij in elk geval bij haar’, begint kunstenaar Dorinde van Oort haar geschreven portret bij dit schilderij. Schilder en schrijver kennen elkaar goed, ze waren jarenlang buren. Bekijk het portret in de Schrijversgalerij

• Over vertaler en kunstenaar Thérèse Cornips zei Anneke Brassinga ooit: ‘Over de techniek van het dichten heeft zij me meer bijgebracht dan wie ook, wat betreft mijn eigen werk.’ Cornips was goed bevriend met schilder Jopie Roosenburg-Goudriaan, die een dubbelportret maakte van de twee vrouwen. Bekijk het portret in de Schrijversgalerij

Credits portretfoto: Serge Ligtenberg