Jan en Jayne, Jayne en Jan: sekssymbolen van het geilste soort

Jan Cremer droeg zijn boek Ik Jan Cremer op aan de vrouw voor wie hij het woord ‘seksbom’ had bedacht: zijn idool Jayne Mansfield. Een grapje voor intimi, want deze mooie vrouw leek onbereikbaar ver voor een lefgozer uit Den Haag.

Ik Jan Cremer: een ‘onverbiddelijke bestseller’, nog voor er één exemplaar verkocht was

Lees ook

Jan en Jayne. Jayne en Jan. Bijna op dezelfde dag geboren. Allebei sekssymbolen van het geilste soort. Al jaren kreeg Jan prentkaarten met Jayne erop van zijn vrienden. Dan lag ze, gedrukt op dik papier, op zijn kokosmat, met een krabbel van Vaandrager op haar rug of een groet van Sleutelaar. Toen Ik Jan Cremer uitkwam, leek het hem niet meer dan logisch het aan haar op te dragen. Een grapje voor intimi. De vrouw voor wie hij het woord ‘seksbom’ bedacht. Die vleesgeworden natte droom was onbereikbaar ver voor een lefgozer uit Den Haag. Zo leek het.

En toen ging het snel. De onverbiddelijke bestseller werd, inderdaad, een bestseller. En toen I Jan Cremer in Amerika uitkwam, was zijn agent zo slim Jan mee te tronen naar een optreden van Mansfield in een nabijgelegen hotel. Ze kwamen voor een persmomentje. Even poseren met het idool. Een zaal vol hitsige Amerikanen en daartussen de Hollandse Jan. Met zijn strakke spijkerbroek vol bravoure. Jayne zag hem en ze hadden een klik. Zo noemt Jan het zelf. Geen verliefdheid, maar een klik. Zoals een foto die wordt afgedrukt.

It is certainly wonderful to have tasted all the fruits of life at such a young age.

Jayne Mansfield aan Jan Cremer in het boek I Jan Cremer. Collectie: Literatuurmuseum

Met zwarte stift schrijft Jayne in zwierige letters het schutblad vol van een beduimelde I Jan Cremer-pocket. Met hartjes op alle i’s. Het boekje is precies groot genoeg voor in je achterzak. Naast je kam, kauwgom en condoom. Ze noemt Jan een ‘genius’. Ze speelt haar rol van blozende droomvrouw, even naïef als enthousiast, met verve. Ze is op dat moment vers gescheiden van haar tweede man en heeft vier kinderen, maar er is geen spoor van verbetenheid te herkennen. Niet in haar lovende woorden, niet in haar optredens, niet op haar portretten. Ze is een professional entertainer.

I have learned so much from his outlook on life.

Jan laat zijn vriendin, model en cabaretière Loesje Hamel, achter en gaat met Mansfield mee op tournee door Zuid-Amerika. Zij treedt op in hotelbars en theaters. Hij drinkt, rookt en hangt rond. Ze poseren bij het vrijheidsbeeld, in bontjassen bij vliegtuigen, in wagens met open dak. In haar armen Mansfield drie chihuahua’s. Een relatie vereeuwigd in prikkelende beelden. Na een jaar is de klik voorbij. De twee gaan uit elkaar. Maar dat is niet erg. We hebben altijd de foto’s nog. En het boek, natuurlijk.

Jan Cremer en Jayne Mansfield in New York, 1966. Collectie: Literatuurmuseum