Astrid
Roemer

P.C. Hooft-prijs
Astrid Roemer heeft de P.C. Hooft-prijs 2016 gekregen. De oeuvreprijs was dit jaar bestemd voor verhalend proza. De feestelijke uitreiking vond plaats op 19 mei 2016 in het Literatuurmuseum.

De P.C. Hooft-prijs 2016 voor het gehele oeuvre van Astrid Roemer (Paramaribo, 1947) is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit Karin Amatmoekrim, Sander Bax (voorzitter), Toef Jaeger, Edzard Mik en Pauline Slot. Aan de P.C. Hooft-prijs is een bedrag verbonden van 60.000 euro.

Recente laureaten in het genre verhalend proza waren A.F.Th. van der Heijden (2013), Charlotte Mutsaers (2010), J.M.A. Biesheuvel (2007), Cees Nooteboom (2004) en Gerrit Krol (2001).

Astrid Roemer spreekt haar dankwoord uit na inontvangstneming van de P.C. Hooft-prijs in het Literatuurmuseum in Den Haag. Foto: Mylène Siegers.

Fragment uit het juryrapport

Politiek engagement en literair experiment gaan bij Roemer hand in hand. Naar het oordeel van de jury leidt dat tot romans die tegelijk scherpe en relevante interventies in het publieke debat zijn én complexe literaire verbeeldingen van de geschiedenis van Suriname (de roman Was getekend bestrijkt een veel langere periode voorafgaand aan 1980). Het is een geschiedenis die voor velen in Nederland nog tamelijk onbekend is, buiten de steekwoorden ‘slavernij’ en ‘Decembermoorden’, maar die onlosmakelijk met ons land verbonden is, en daarmee ook, middels het unieke oeuvre van Roemer, met onze literatuur.

Uitreiking

De prijs is uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkundig museum) op donderdag 19 mei 2016, twee dagen voor de sterfdag van de naamgever van de prijs, de dichter P.C. Hooft (1581-1647), onze grootste renaissancedichter.

Credits portretfoto: Raúl Neijhorst

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum