Martha
Heesen

Theo Thijssen-prijs
Martha Heesen heeft de Theo Thijssen-prijs 2015 voor kinder- en jeugdliteratuur gekregen. De feestelijke uitreiking vond plaats op 24 september 2015 in het Literatuurmuseum.

De Theo Thijssen-prijs (voortzetting van de Staatsprijs voor kinder- en jeugdliteratuur) voor het gehele oeuvre van Martha Heesen  is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit: Jacques Dohmen, Vanessa Joosen (voorzitter), Sjoerd Kuyper, Mirjam Noorduijn en Gideon Samson.

Martha Heesen (Oisterwijk, 1948) debuteerde in 1993 met Het plan-Stoffel en heeft inmiddels een twintigtal titels op haar naam staan. Ze kreeg drie jaar achter elkaar een Zilveren Griffel: in 2000 voor De vloek van Cornelia, in 2001 voor Mijn zusje is een monster en in 2002 voor Stekels. In 2004 ontving Matha Heesen de Gouden Uil voor Jeugdliteratuur voor Toen Faas niet thuiskwam. Met haar boek Bajaar won zij de Gouden Lijst 2012.

Recente laureaten die de Theo Thijssen-prijs ontvingen, zijn: Sjoerd Kuyper (2012), Ted van Lieshout (2009) en Peter van Gestel (2006). Aan de Theo Thijssen-prijs is een geldbedrag verbonden van 60.000 euro.

Credits foto: Mylène Siegers.

Citaat uit het juryrapport

Martha Heesen brengt ongemerkt in haar kleine verhalen verschillende generaties samen en verkent met veel zin voor nuance en diepgang hun soms pijnlijke, soms ingewikkelde, soms geheimzinnige, maar altijd onverwachte en daardoor spannende familiegeschiedenis. Ze schreef bijna ongemerkt een oeuvre bij elkaar met een enorm grote zeggingskracht. Daar word je stil van.

Uitreiking

De feestelijke uitreiking vond plaats op 24 september 2015 in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkundig museum).

Credits portretfoto: Bob Bronshoff

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum