Strak in het pak, vier geconcentreerde koppen. Zelfverzekerd is nog wel het minste wat je ervan kan zeggen. Van rechts naar links: Hans Sleutelaar, zou zich ontpoppen tot ‘zwijgende dichter’, beroemd met de regel Wollt ihr die totale Poesie? Cornelis Bastiaan Vaandrager, bohemien in Rotterdam, onsterfelijk dankzij ‘De kroketten in het restaurant / zijn aan de kleine kant.’ Hans Verhagen: kunstenaar, dichter, journalist en tv-maker, en Armando: beeldend kunstenaar, muzikant, tv- en theatermaker en natuurlijk: schrijver en dichter van een imposant oeuvre. De afgelopen twintig jaar verschenen er zo nu en dan dichtbundels, naar eigen zeggen uit noodzaak, wanneer de poëzie hem niet met rust wilde laten. De poëzie had gelijk: Gedichten 2009 werd in 2011 bekroond met de VSB-poëzieprijs.
Op deze foto moest dat allemaal nog gebeuren. Hier zien we de redactie van De Nieuwe Stijl in 1965. Het tijdschrift dat ze opgericht hadden om een nieuwe kunststroming te begeleiden in beeld en woord. Het tijdschrift dat de belofte zou inlossen van een tekst die Armando een jaar daarvoor in Gard Sivik had laten afdrukken, het tijdschrift dat de kiem vormde van De Nieuwe Stijl. ‘Een internationale primeur’, stond er met de nodige bravoure boven.
Niet de realiteit be-moraliseren of interpreteren (ver-kunsten), maar intensiveren. Uitgangspunt: een konsekwent aanvaarden van de Realiteit. Interesse voor een meer autonoom optreden van de Realiteit, al op te merken in de journalistiek, tv-reportages en film. Werkmethode: isoleren, annexeren. Dus: authenticiteit. Niet van de maker, maar van de informatie. De kunstenaar, die geen kunstenaar meer is: een koel, zakelijk oog.
Met een overdonderend aplomb presenteerde Armando deze nieuwe stroming, alsof zij degenen waren die het allemaal hadden uitgevonden. Onder het motto ‘de aanval is de beste verdediging’ schoven ze zichzelf naar voren, net zo fanatiek als de Vijftigers, maar met toepassing van tactieken uit de reclame, waarin twee van zijn redactiegenoten werkzaam waren.