De jury noemde K. Schippers ‘een geestelijk avonturier, die een unieke plaats inneemt in de Nederlandse literatuur.’
Museo Sentimental bevat onder meer een keuze uit de verhalen over Barcelona die Schippers schreef voor NRC Handelsblad. Schippers woonde daar op uitnodiging van de krant een half jaar lang, om in het Cultureel Supplement verslag uit te brengen. Hij ontdekte er het kleine museum Federico Marès, met het nog kleinere Museo Sentimental daarbinnen: op de bovenste twee verdiepingen was de persoonlijke collectie te vinden van de drieënnegentigjarige eigenaar, beeldhouwer Federico Marès Deleuvol. Al het bestaande probeerde Marès in een paar zalen onder te brengen, en aan de willekeur van de vele verzamelingen zie je volgens Schippers ‘dat zijn avontuur te groot werd voor een noemer of een systeem’.
In zijn eigen ‘Museo Sentimental’ bewaarde Schippers beelden van een sproeier bij onweer en een sprinkhaan bij Port Lligat, van een dodenstad vol flatgebouwen en een zwangere kat, van de moord op een buikspreekpop en het denkbeeldige land Tryphême.