Harry
Mulisch

Constantijn Huygens-prijs
Harry Mulisch (1927-2010) heeft de Constantijn Huygens-prijs 1977 gekregen voor zijn oeuvre.

Een aanzienlijk oeuvre al, in 1977, en ‘omvang en vooral kwaliteit van het werk deed de commissie van advies ertoe besluiten een auteur ter bekroning voor te dragen die al van zichzelf verklaard had: “ik ben een groot schrijver, daar helpt geen moedertjelief aan”‘, aldus de jury. ‘De ironie van deze constatering respecterend, meent de commissie dat Harry Mulisch in de vele werken van zijn hand, vanaf het eerste, archibald strohalm uit 1952, tot het laatste, Oude lucht, dat dit jaar verscheen, met daartussen titels als Het stenen bruidsbed, Voer voor psychologen, De zaak 40/61, Het seksuele bolwerk en Twee vrouwen, om er slechts enkele te noemen, een schrijverschap demonstreert van sterke oorspronkelijkheid, een ongewoon talent en een imponerende schrijverspersoonlijkheid.’

In 1947 publiceerde Harry Mulisch zijn eerste verhaal ‘De kamer’ in Elseviers Weekblad en in 1951 won hij met het manuscript van archibald strohalm de Reina Prinsen Geerligsprijs. Behalve romans en verhalen schreef hij toneelstukken, twee libretto’s (Reconstructie, samen met Hugo Claus, en Axel), gedichten, autobiografisch werk en veel journalistieke non-fictie, zoals zijn reportage over het Eichmann-proces in Jeruzalem (De zaak 40/61), zijn Bericht aan de rattenkoning over de Provo-rellen in Amsterdam (1966), en Het woord bij de daad (1968), zijn getuigenis van de revolutie op Cuba.

‘Een schrijverschap demonstreert van sterke oorspronkelijkheid, een ongewoon talent en een imponerende schrijverspersoonlijkheid’

Hij was redacteur voor de literaire tijdschriften Podium, Randstad (waarvan hij medeoprichter was) en sinds 1965 ook voor De Gids.

Mulisch had ‘de grenzen van het grondgebied der literatuur wijder uitgezet, er nieuwe perspectieven in ontdekt en er de adem van vrijheid en ruimte aan bijgedragen’, aldus de jury.

Jury

De jury bestond uit Gerrit Borgers, Pierre H. Dubois, Jacques den Haan, Gerrit Kamphuis, André Matthijsse, Harry Scholten en Paul de Wispelaere. Aan de Constantijn Huygens-prijs was een bedrag van 7.000 gulden verbonden.

Uitreiking

De uitreiking vond plaats op maandagavond 19 december 1977 in het Haagse stadhuis.

Meer lezen over Harry Mulisch

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum