Judith
Herzberg

P.C. Hooft-prijs
Judith Herzberg heeft de P.C. Hooft-prijs 1997 gekregen. De oeuvreprijs was dit jaar bestemd voor poëzie. De feestelijke uitreiking vond plaats 20 juni 1997 in het Literatuurmuseum.

De P.C. Hooft-prijs 1997 voor het oeuvre van Judith Herzberg is toegekend op voordracht van een jury bestaande uit Robert Anker, Wim Bronzwaer, Jan Kuijper, Huub Oosterhuis, Marjoleine de Vos (voorzitter) en Aad Meinderts (ambtelijk secretaris). Aan de P.C. Hooft-prijs is een bedrag verbonden van 125.000 gulden (waarvan 50.000 gulden voor een specifiek literair doel).

Judith Frieda Lina Herzberg (Amsterdam, 4 november 1934) zat ondergedoken tijdens de Tweede Wereldoorlog. Haar ouders overleefden het kamp Bergen-Belsen. Zij schreef gedichten, toneelstukken, filmscripts en teksten voor musicals, maar het meest bekend en geliefd is zij als dichteres. In 1963 debuteerde zij met de bundel Zeepost. Daarna volgden tien andere dichtbundels, vier toneelstukken, filmscenario´s (onder andere over Charlotte Salomon), teksten voor muziektheater en een kinderboek. Haar gedichten werden onder meer in het Arabisch, Duits, Engels, Turks en Zweeds vertaald. Herzberg woont afwisselend in Israël en in Nederland.

Judith Herzberg won diverse prijzen voor haar toneel- en filmwerk, waaronder de Bayerische Filmpreis en de Charlotte Köhler-prijs. Voor haar poëzie kreeg zij de Jan Campert-prijs, de Joost van den Vondel-prijs en de Cestoda-prijs. In 1995 ontving zij de Constantijn Huygens-prijs voor haar gehele oeuvre.

Judith Herzberg neemt de P.C. Hooft-prijs in ontvangst uit handen van Kees Fens in het Literatuurmuseum in Den Haag. Foto: Rob Mostert / Literatuurmuseum.

Fragment uit het juryrapport

In het juryrapport wordt opgemerkt dat Judith Herzberg veel oog heeft voor het allergewoonste. ‘Behalve oude of juist heel jonge mensen, onhandige, verlegen, verwarde, in zichzelf verzonken mensen, kunnen dieren, planten en dingen op haar onverdeelde aandacht rekenen. Haar gedichten stemmen niet altijd vrolijk of optimistisch, maar zijn wel opmerkelijk vitaal. Ze zijn toegankelijk en zien er natuurlijk en spontaan uit, maar ze hebben geen vanzelfsprekende vorm.’ Deze geraffineerde eenvoud werd hogelijk geprezen door de jury van de P.C. Hooft-prijs 1997.

Uitreiking

De prijs werd uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Literatuurmuseum (toen nog Letterkundig Museum) op 20 juni 1997. De feestrede bij de uitreiking werd uitgesproken door Joop van Tijn, onder de titel ‘Voor Judith’.

De teksten van de feestrede, het dankwoord van Judith Herzberg en het volledige juryrapport zijn te vinden in Judith Herzberg P.C. Hooft-prijs 1997, uitgegeven door de Stichting P.C. Hooft-prijs en De Harmonie.

Meer lezen over Judith Herzberg

• Brieven van Judith Herzberg en Gerard Reve: ‘Jammer dat de somberheid van mijn gedichten je niet bevalt, ik was graag somber op een manier die vrolijk maakte.’ Lees het artikel van Lieke Marsman.

• Tijdens de eerste periode van haar schrijverschap was Geert van Oorschot Herzbergs uitgever. Hij had haast, maar Herzberg is streng voor zichzelf en neemt de tijd. Lees het artikel van Philip Huff.

• Judith Herzbergs toneelstuk Leedvermaak heeft een onuitwisbare indruk gemaakt door de schijnbaar luchthartige manier waarop zij het zwijgen over oorlogservaringen verwoordt. Lees het artikel van Renée van Marissing.

Credits portretfoto: Erik Mattijsen

Word vriend van het museum en maak nieuwe tentoonstellingen mogelijk! Help het museum