Het bevond zich in Nijmegen, en lang niet iedereen mocht erin kijken: het Erens-archief. Het werd sinds 1988 onderhouden door Andries Munnichs, die het ruim vijftig jaar na de dood van de schrijver Frans Erens onder zijn hoede had genomen. Hij verleende toegang wanneer hem dat goed leek – de deur stond zeker niet voor iedereen open.
Wel voor Harry G.M. Prick, biograaf van Lodewijk van Deyssel, groot kenner van de literatuur uit die periode en lange tijd hoofdconservator van het Literatuurmuseum. Zo ontstond bijvoorbeeld de fraaie uitgave van Erens’ Vervlogen jaren, in de reeks Privé-domein. Ook werd het archief gebruikt door onderzoekers naar Stéphane Mallarmé, Isaac Israëls, George Breitner, en ook in enkele boeken over kerkgeschiedenis wordt verwezen naar het Erens-archief.
Munnichs deed meer dan ordenen en beschikbaar stellen: zo’n dertig jaar lang is hij bezig geweest met het verzamelen van aanvullingen, niet alleen van Frans Erens, maar ook van diens broer Emile, anjerkweker en schrijver van heiligenlevens. Toen Munnichs in 2022 overleed, liet hij een imposante literaire bron van onschatbare waarde na, die dankzij de bemiddeling van diens erven enkele maanden later kon verhuizen naar het Literatuurmuseum. Die kan daar beginnen aan een volgend literair-historisch hoofdstuk.
Prominent in de marge
Wie zich bij de naam Erens vooral afvraagt ‘wie?’ en vergeefs in het geheugen zoekt naar de titel van een grote roman, valt niets kwalijk te nemen. Frans noch Emile hoort bij de voorhoede van de Nederlandse literatuur. Hun rol was secundair, maar vooral het belang van Frans Erens valt eenvoudig te onderschatten: in de marge speelde hij wel degelijk een prominente rol.
Erens’ literaire leven kwam tot bloei tussen Amsterdam en Parijs: letterlijk en figuurlijk. Hij woonde in beide steden en interesseerde zich in literair opzicht voor zowel de Nederlandse Tachtigers als de Franse naturalisten. Hij werd daarom wel omschreven als de meest kosmopolitische schrijver van zijn tijd. Hij was medewerker van De Nieuwe Gids, het door Willem Kloos opgerichte tijdschrift waarin veel Tachtigers voor het eerst publiceerden. Hij schreef kritieken, essays en ook literair werk voor het tijdschrift. In keurige schriftjes hield hij zijn wederwaardigheden bij rondom het tijdschrift.