Hun samenwerking begon, zo vertelt Thé mij tijdens ons gesprek, met de inspirerende boekhandelaar Kees Schafrat, die volgens Thé ‘mensen bij elkaar brengt’ en Arnon Grunberg en Thé Tjong-Khing had verleid de kleine uitgave De lezer en zijn gigolo te maken. In het prachtige Thé-tafel boek, over het illustratieoeuvre van Thé, beschrijft Grunberg dat de samenwerking een vervolg kreeg vanwege een duizendpoot. Want nadat Thé ter ere van de uitreiking van de P.C. Hooft-prijs 2021 aan Grunberg een duizendpoot voor hem had getekend, stuurde de schrijver op 24 december 2021 een e-mail: ‘Veel dank voor de duizendpoot. Veel. Het zou mij een eer en genoegen zijn een tekst voor een kinderboek te schrijven dat geïllustreerd wordt door jou. Laat maar weten hoe we dat gaan aanpakken. Goeds, fijne dagen.’
De dag erop, eerste kerstdag dus, schreef Thé terug: ‘Heb je al een idee? Om teleurstelling te voorkomen, zal ik zeggen wat ik graag illustreer: spannende, donkere (letterlijk en figuurlijk) verhalen. Ik ben slecht in massascènes.’
‘Het is voor het eerst dat ik iets illustreer dat niet geschikt is voor kinderen. Al vindt Grunberg van wel, geloof ik’
Tijdens het maakproces zei Thé in een interview met de Volkskrant: ‘Ik illustreer nu een verhaal van Arnon Grunberg. Het is voor het eerst dat ik iets illustreer dat niet geschikt is voor kinderen. Al vindt Grunberg van wel, geloof ik.’ In het najaar van 2023 ging Grunberg met het manuscript naar Querido Kinderboeken. Daar werd hij doorverwezen naar de tak voor volwassenen, waar Grunberg naar eigen zeggen het vriendelijke verzoek kreeg nooit meer tegen iemand te zeggen dat Zevenpoot een kinderboek is.
Zevenpoot vormt een bijzonder werk in het oeuvre van Thé Tjong-Khing omdat dit, na vijftig jaar jeugdliteratuur illustreren, zo ongeveer het eerste boek voor volwassenen is. In zijn eerste twintig tekenjaren (reken maar uit: Thé zit al zeventig jaar in het vak), illustreerde Thé juist voornamelijk voor een volwassen publiek, onder meer voor tijdschriften en strips, in een naturalistische stijl. Maar de afgelopen decennia was de doelgroep ‘volwassenen’ wel heel weinig aangesproken in zijn hoofd. Fantasievolle tekeningen maken voor Zevenpoot vormde dus een nieuwe uitdaging voor de negentigjarige grootmeester.
