Artikelen van onze curatoren

Gefascineerd door archiefstukken werpen onze curatoren een persoonlijk licht op een document of voorwerp uit de museumcollectie. Wekelijks nieuwe artikelen van hedendaagse schrijvers! 

Resultaten(15)

Over de auteur
Renée van Marissing

Renée van Marissing

Schrijver

Renée van Marissing (1979) schrijft romans, theater- en hoorspelteksten en is regisseur en performer. Met de spoken word voorstelling Er was niet de zee won ze de Amsterdam Fringe Silver Award en met Kraaaa! de Director's Choice Award. In 2009 verscheen haar debuutroman Het waaien van mijn oma.

Ongehoord geluid: een reactie van Joke van Leeuwen op de ‘complexe misogynie’ van Komrij

‘Een lachertje voor later’, noemt Joke van Leeuwen de pastiche die ze schreef op een gedicht van Gerrit Komrij, waarin ze zijn vrouwonvriendelijke uitspraken hekelt. De NRC weigerde de tekst te plaatsen, maar waarom? 

Door Renée van Marissing 3-5 min lezen

‘Deze kleine zachte wereld moet ik weer waardig worden’ – Het bevuilde woord van Jo Boer

Door omstandigheden gedwongen begon Jo Boer met schrijven. Op het hoogtepunt van haar schrijverscarrière, omstreeks 1948, vertelt ze in een lezing prachtig over haar ambivalente houding tegenover de taal.

Door Renée van Marissing 3-5 min lezen

Kastelen, bossen, bergen, rivieren: de tekeningen van Tonke Dragt spreken tot de verbeelding

Tonke Dragt maakte zelf alle illustraties in De brief voor de koning, nu te zien als Netflix-serie. In de map met originele tekeningen zijn nog enkele te vinden die niet in het boek zijn opgenomen.

Door Renée van Marissing 4-6 min lezen

Tekst die je met je hoofd tot je neemt, niet met je hart

Het vierde prozaboek van schrijver en dichter Lidy van Marissing bestaat uit een filmische montage van beeldenreeksen en observaties. Wat is het effect van deze montagetechniek op de lezer?

Door Renée van Marissing 3-5 min lezen

Wie een goede film probeert te maken, vermoordt het boek

In een briefwisseling over de verfilming van haar jeugdboek Kruistocht in Spijkerbroek, geeft Thea Beckman een inkijkje in haar eigen schrijfproces. ‘Dacht u dat schrijvers de baas waren over hun personages? Beslst niet!’

Door Renée van Marissing 3-5 min lezen

Moeders en zonen en dochters

Het thema van de Boekenweek 2019 is opgehangen aan ‘De Moeder de Vrouw’ van Nijhoff. Dat werd de inzet van een felle controverse. Daarbij is het, zo stelt Renée van Marissing, ook wel relevant te bedenken hoe respectievelij...

Door Renée van Marissing

Ja, met mijn zij-oog heb ik iets gezien

Judith Herzbergs toneelstuk Leedvermaak heeft een onuitwisbare indruk gemaakt door de schijnbaar luchthartige manier waarop zij het zwijgen over oorlogservaringen verwoordt. Renée van Marissing bekijkt de handschriften van Herzberg.

Door Renée van Marissing

De koperen tuin

Simon Vestdijk had de tv-bewerking gezien die Yvonne Keuls had gemaakt van De boeken der kleine zielen. ‘Die vrouw heeft begrepen dat televisie iets anders is dan een boek.’ Hij stemde ermee in dat zij ook zijn roman De...

Door Renée van Marissing

Gesprekken op de grenslijn

Theun de Vries was een bewonderaar van Spinoza en had uit eerbied een monografie, een filmscenario en twee hoorspelen aan hem gewijd. Een daarvan is Spinoza, of: Gesprekken op de grenslijn, dat hij in 1971/1972 schreef in opdracht...

Door Renée van Marissing

De bron van Medusa

In het Nagelaten werk van de dichter Hans Lodeizen zijn ook korte stukken proza en dagboekfragmenten opgenomen, maar een roman of een novelle heeft hij nooit voltooid. Op zijn tweeëntwintigste heeft hij wel enkele hoofdstukken geschreve...

Door Renée van Marissing