Op 4 oktober 2022 verscheen Het souterrain van Mance Post van Truska Bast, over de illustrator die Guus Kuijers Madelief een gezicht gaf, de dierenverhalen van Toon Tellegen van speelse linosneden voorzag en vele andere auteurs bediende met haar veelzijdige stijl. In deze biografie lezen we over de lange weg die de illustrator (1925-2013) aflegde voordat ze in 2007 eindelijk officiële lof ontving voor haar werk, toen ze de prestigieuze Max Velthuijs-prijs in ontvangst mocht nemen, die in dat jaar voor het eerst werd uitgereikt.
Hoewel haar creaties ogen alsof ze zonder al te veel moeite zijn gemaakt, was Post tijdens haar leven al openhartig over de uitdagingen van het illustrator-zijn. Allereerst zat de scheve verhouding tussen auteur en tekenaar haar al vanaf het begin van haar carrière dwars. Toen ze ter gelegenheid van haar tachtigste verjaardag voor een uitgave van haar uitgeverij Querido in gesprek ging met Bregje Boonstra, vertelde ze openhartig over het gevecht dat ze al die jaren had moeten leveren om überhaupt betaald te krijgen voor haar werk. Bij herdrukken kreeg alleen de schrijver geld, de illustrator niet. In vroege uitgaven waaraan ze meewerkte werd haar naam soms zelfs helemaal weggelaten van het titelblad. Ze kwam dan ook meermaals in actie om ervoor te zorgen dat niet alleen schrijvers maar ook illustratoren zouden worden betaald voor hun optredens op scholen. Voor de tekenaar was de beloning vaak niet meer dan een hortensia, herinnerde ze zich kribbig.