Artikelen

Gefascineerd door archiefstukken werpen onze curatoren een persoonlijk licht op een document of voorwerp uit de museumcollectie. Wekelijks nieuwe artikelen van hedendaagse schrijvers!

Alle artikelen(449)

Marjolein Visser

‘Waarom schrijft u eigenlijk voor de jeugd?’ Daar heeft Thea Beckman een helder antwoord op

Toen Marjolein Visser voor kinderen begon te schrijven, merkte ze dat dit minder serieus wordt genomen dan het schrijven van ‘echte’ literatuur. Ze bekijkt een lezing van de beschermh...

4 minuten lezen

Renée van Marissing

‘Wát taal en hóé taal’, dat was het enige uitgangspunt voor dit boek van Christine Kraft

Renée van Marissing bekijkt in het Literatuurmuseum een lezing van Christine Kraft, waarin ze het idee achter haar experimentele roman De roos van Julia uiteenzet: een ‘speurtocht naar het woord’.

7 minuten lezen

Anne van den Dool

De vriendschap tussen Annie M.G. Schmidt en Karel van het Reve in briefjes: ‘Als je dit niet ontcijferen kunt, kom ik het wel voorlezen’

Annie M.G. Schmidt en Karel van het Reve zoeken elkaar in de laatste decennia van hun leven regelmatig op: ze bewonderen elkaars werk openlijk. Anne van den Dool leest hun correspondentie.

6 minuten lezen

Thomas Heerma van Voss

Guus Luijters: ‘Schrijven heeft ervoor gezorgd dat ik mijn verblijf op aarde als geslaagd durf te beschouwen’

In 1977 vroeg De Revisor verschillende schrijvers een zelfportret te tekenen. Een van die auteurs was Guus Luijters. Thomas Heerma van Voss bekeek zijn zelfportret in het museum, en sprak de schrijver over zijn loopbaan.

8 minuten lezen

Marjolein Visser

‘Ik ben niet gek, ik ben een varkentje!’ - Een thuis vinden in de verhalen van Pim Lammers

Marjolein Visser bekijkt het archief van kinderboekenschrijver Pim Lammers. Bladerend door zijn manuscripten ziet ze hoe bewust hij thema’s als ‘jezelf zijn’ en ‘thuiskomen’ in zijn verhalen verwerkt.

5 minuten lezen

Loranne Davelaar

Noem het koppig, noem het autonoom: tot haar 96ste bleef Sonja Prins wonen in haar krakkemikkige Boshut

Op haar 58ste verhuisde Sonja Prins naar een hut in de bossen van Baarle, om zich volledig op haar werk te storten. Ze leeft er afgesloten van de buitenwereld, maar wel als de spil in een ecosysteem. 

5 minuten lezen

Daan Cartens

‘Het woord feminisme is failliet’ – Het verhaal van uitgeverij Vita (1993-1996)

In 1993 nam Gemma Polders een feministische uitgeverij over, hernoemde die Vita, en nam zich voor uitsluitend feministische werken te publiceren. Ze gaf haar uitgeverij vijf jaar om te kijken of die levensvatbaar zou zijn. Het werden er minder.

5 minuten lezen

Eline Kortekaas

De poëzie in Onschendbaar domein bood een tijdelijke vlucht uit het kampbestaan

Een van de bijzonderste boekjes in de collectie is Onschendbaar domein, een poëziebloemlezing gemaakt in een interneringskamp. De oorspronkelijke eigenaar heeft met potlood zijn naam op het omslag geschreven: L. Vroman.

6 minuten lezen

Thomas Heerma van Voss

‘Ik maakte er een sombere tekening van. Pas later dacht ik: o god, ik had er iets geestigs van moeten maken’

In 1977 vroeg De Revisor verschillende schrijvers een zelfportret te tekenen. Een van die auteurs was Mensje van Keulen. Thomas Heerma van Voss bekeek het portret in het museum, en sprak de schrijver over die periode.

9 minuten lezen

Maak meer prachtige verhalen mogelijk! Doneer nu!